Opprinnelig publisert i Rett24 12. august 2024.
Pensjonert lagdommer Iver Huitfeldt hevder i en kommentar i Rett24 at det ikke er «grunnlag for de stadig
gjentatte påstandene om at politiet i lang tid har drevet med «ulovlige
ransakninger»», med henvisning til Rushåndhevingutvalgets utredning.
Påstanden er basert på at Rushåndhevingsutvalget har et annet syn på
forholdsmessigheten av kroppslige undersøkelser enn det som Riksadvokaten har
lagt til grunn. Utvalget mener at «hensyn til rettshåndhevelse» kan gjøre bruk
av urin- og blodprøver forholdsmessig til tross for at det er snakk om
inngripende tvangsmidler, og at bruk av ulovlige rusmidler regnes som et lite
alvorlig lovbrudd.
Det er imidlertid på ingen måte gitt at utvalgets vurdering på dette
punktet vil stå seg: Utvalget baserer i liten grad denne vurderingen på
eksisterende rettskilder, og nøyer seg med å vise til at det foreløpig ikke
er noen dommer fra EMD som stadfester at urin- og blodprøver er uforholdsmessig
for å avdekke narkotikabruk. Grunnlaget for vurderingen virker å være at dersom
et tvangsmiddel er nødvendig for å avdekke et bestemt lovbrudd, så må det også
være forholdsmessig. Straffelovkommisjonen av 1994 kom på sin side frem til at
dersom et lovbrudd ikke kan oppklares uten uforholdsmessige virkemidler, så
taler det imot å kriminalisere handlingen i utgangspunktet:
«Kriminalisering bør unngås dersom det ikke er mulig å håndheve et
straffebud uten å krenke viktigere interesser enn de interessene straffebudet
er satt til å verne.» (NOU 2002:04, kap. 4.2.3.4)
Brudd på forholdsmessighetskravet er dessuten bare en del av grunnlaget
for påstanden om at politiet har ransaket folk ulovlig. Vel så viktig er brudd
på saklighetskravet, der politiet har gjennomført ransakinger som ikke kan
begrunnes i de forhold som personen er mistenkt for.
Liten støtte for salamiteorien
Huitfeldt har ved flere tidligere anledninger argumentert for et
standpunkt som har fått tilnavnet «salamiteorien»: Ved etterforskning av et narkotikalovbrudd,
skal etterforskningen rettes mot hele sakskjeden, og ikke være avgrenset til
det konkrete forhold personen er mistenkt for. I avveininger av
tvangsmiddelbruk og forholdsmessighet, må derfor etterforskningen rettes mot «et stort, ukjent kvantum». Dette har Huitfeldt brukt for å rettferdiggjøre gjennomgang av mobiltelefon i tilfeller der
en person er mistenkt for bruk eller besittelse av en mindre mengde ulovlige
rusmidler til egen bruk:
Salamiteorien har stått sentralt i Huitfeldt forsvar av tidligere
ransakingspraksis. Det er derfor påfallende at han i sitt siste innlegg glatt
overser at dette synspunktet ikke deles av Rushåndhevingsutvalget, som dertil
foreslår at relevante bestemmelser i straffeprosessloven presiseres for å
klargjøre at ransakingsformålet må knytte seg til det lovbruddet som medfører
at ransakingsvilkåret er oppfylt. Dersom noen med skjellig grunn kan mistenkes
for å inneha mindre mengder ulovlige rusmidler til egen bruk, er det altså ikke
uten videre grunnlag for å gjennomgå mobiltelefon i tilfelle det der finnes
bevis for andre lovbrudd – inkludert lovbrudd begått av andre (se side 276-278
i NOU-en). Om ransakingsformålet reelt sett er å finne bevis mot en eventuell
selger, må de strengere vilkårene som gjelder ved ransaking av tredjeperson
være oppfylt (se side 449).
Fra Riksadvokatens første rapport om
tvangsmiddelbruk i mindre alvorlige narkotikasaker fremgår det at mobiltelefon er gjennomgått i
61 av de undersøkte sakene. I flere av disse er det uklart hva som var det
reelle formålet med ransakingen. I enkelte politidistrikts høringssvar til både
Rusreformutvalget og Rushåndhevingsutvalget, samt uttalelser fra politifolk i media, fremgår det imidlertid at formålet med å gjennomgå mobiltelefoner gjerne har vært
skaffe informasjon om eventuelle bakmenn. Så lenge ikke de strengere vilkårene
for ransaking av tredjeperson var oppfylt i disse sakene, er dette snakk om
ulovlige ransakinger.
Rushåndhevingsutvalget løser ikke politiets usikkerhet
Hoveddelen av Huitfeldts innlegg angår imidlertid ikke
ransakingshjemler, men påstanden om at det ikke er mulig å skille mellom de som
er rusmiddelavhengige og andre. Her viser Huitfeldt til at Høyesterett allerede
har vist at det er mulig å lage et skille, der rusmiddelavhengige kan få
straffeutmålingsfrafall.
Det er mulig at Huitfeldt ikke har fått med seg at det flere ganger har blitt gitt uttrykk for at disse Høyesterettsdommene og påfølgende retningslinjer fra Riksadvokaten har skapt «stor usikkerhet» i politiet, og man har etterlyst klarere retningslinjer for å kunne vurdere hvem som er rusmiddelavhengig. Denne usikkerheten var også en del av bakgrunnen for at utvalget ble oppnevnt i utgangspunktet. Ettersom utvalgets forslag – slik Huitfeldt selv skriver – i stor grad er en kodifisering av rettstilstanden i etterkant av Høyesteretts avgjørelser og Riksadvokatens retningslinjer, er det vanskelig å se hvordan denne lovendringen skal kunne klarne opp i usikkerheten.
«Festbrukere» er ikke det viktigste inntektskilden til gjengene
Til sist er det nødvendig å adressere Huitfeldts påstand om at rusmiddelavhengige «er alt for få til å være et interessant marked». Her ser Huitfeldt bort i fra at selv om rusmiddelavhengige utgjør en liten andel av brukere, så bruker de typisk mye mer enn det kan kaller «festbrukere». For kokain skjer to tredeler av forbruket blant 18 prosent av brukerne, hvilket omtrent tilsvarer andelen som utvikler avhengighet av stoffet. For cannabis skjer to tredeler av forbruket blant ti prosent av brukerne, slik at de 13 prosent som utvikler cannabisavhengighet, trolig forbruker godt over 70 prosent av cannabisen til sammen. Huitfeldts karikatur av en tvilsom advokatpartner som «kriminalitetens beste venn» har altså lite rot i virkeligheten.
Istedenfor å fremme slike lettvinte påstander burde Huitfeldt ta lærdom av utvalgets avvisning av salamiteorien, og fremover gå langt stillere i dørene i rusdebatten.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar